Blog Piticul Vesel

Articole utile, sfaturi si recomandari

Dezvoltarea creierului in copilarie: mituri sau adevar?

De-a lungul timpului oamenii de stiinta au descoperit mai multe lucruri despre modul in care creierul uman se dezvolta si astfel multe dintre ideile noastre vechi despre creier sunt contestate. Noi stim acum ca sistemul neuronal al unui copil nu are toate functiile complet stabilite in momentul nasterii. Desi neuronii ce compun sistemul neuronal sunt prezenti, conexiunile dintre acestia se stabilesc in timpul copilariei.

kids1-6

Mai jos enumeram cateva mituri comune despre dezvoltarea creierului:

 Ce se intampla inainte de nastere nu afecteaza capacitatea de a invata a copilului.

Nutritia proasta si expunerea la droguri sau alcool poate conduce la probleme serioase in dezvoltarea creierului chiar inainte de nastere. Un fetus in curs de dezvoltare are nevoie de o nutritie adecvata pentru a evolua in mod corespunzator. In cazul in care fetusul nu primeste aportul necesar de acid folic la inceputul anului de dezvoltare, pot aparea anumite defecte congenitale neuronale.

Creierul este complet dezvoltat la nastere.
Cele mai multe dintre celulele creierului se formeaza inainte de nastere, dar acestea realizeaza cele mai multe dintre legaturile lor cu alte celule in primii 3 ani de viata si chiar dupa varsta de 3 ani structura creierului continua sa se schimbe si sa se rafineze in functie de experientele pe care copilul le traieste.

 Dezvoltarea creierului tine excusiv de factori genetici.

Experienta timpurie este foarte importanta in dezvoltarea creierului. Experientele de zi-cu-zi ghideaza modul in care celulele creierului se vor conecta intre ele. Daca un copil nu are anumite tipuri de experiente, unele zone ale creierului sau nu vor fi stimulate si deci in acele regiuni legaturile neuronale vor fi rarefiate. Spre exemplu bebelusii nascuti cu cataracta severa care persista pentru cateva luni din momentul nasterii isi vor pierde acuitatea vizuala chiar daca boala va fi vindecata. Acest efect apare ca urmare a lipsei “exercitiului de a vedea”  in perioada de formare a simtului vazului.

 Un cap mare este mai bun.

Unii parinti considera gresit ca acei copii nascuti cu capul mare au creierul mai mare si prin urmare sunt mai inteligenti. Dar a avea un cap mai mare nu inseamna neaparat ca avem un creier mai mare si inteligenta mai multa. De fapt, creierul delfinului este mai mare decat al omului si creierul sobolanului are mai multe celule per inch. Omul este mai inteligent deoarece creierul nostru este reglat astfel incat sa fie mai eficient.

 Creierul creste constant pe parcursul intregii copilarii.

De fapt, creierul uman se dezvolta in puseuri. Exista cu siguranta “momente prime” cand creierul este cel mai bine echipat pentru a invata anumite abilitati. Bebelusii si copiii mici invata limbile straine mai usor decat adultii deoarece creierele lor dezvolta inca conexiuni lingvistice.

Nu putem invata anumite abilitati dupa perioada copilariei.
Exista anumite “ferestre de oportunitate” in dezvoltare cand procesul de invatare este mai usor. Creierul este deosebit de eficient, raspunde mai bine pe parcursul acestor momente. Dar dezvoltarea creierului si invatarea continua pe tot parcursul vietii. Procesul de invatare poate fi mai dificil dupa ce se finalizeaza aceste “ferestre de oportunitate” dar nu inseamna ca nu mai exista. Adultii pot invata limbi straine chiar daca procesul nu este la fel de rapid ca al unui copil.

 Invatarea incepe atunci cand copilul merge la scoala.

Cresa sau gradinita este inceputul educatiei formale, dar fundamentul invatarii se dezvolta inainte ca un copil sa inceapa scoala. Conexiunile cerebrale necesare pentru invatare incep sa se dezvolte chiar inainte de nastere. Ingrijirea timpurie are o importanta majora in capacitatea copiilor de a invata. Un mediu sensibil si cald ajuta bebelusii sa dezvolte un atasament sigur fata de persoanele care ii ingrijesc. Traumele timpurii, cum ar fi abuzul, pot incetini dezvoltarea creierului. Acest lucru poate face invatarea cu mult mai dificila.

 Imbogatirea mediului de viata este doar pentru copii supradotati si talentati.

Toti bebelusii si copiii au nevoie de experienta pentru a dezvolta o retea bogata de conexiuni neuronale. Copiii invata de cele mai multe ori facand si nu doar ascultand. Oferiti copiilor sansa de a explora lumea. Expuneti copiii la o varietate de experiente provocatoare, incurajati-i sa incerce lucruri noi, sa fie creativi. Nu uitati: toti copiii se nasc cu un potential intelectual care de cele mai multe ori nu este implinit la altitudinea sa maxima. Nivelul IQ-ului poate varia cu pana la 25% in functie de cantitatea si calitatea stimulilor educationali din primii ani de viata.

 Copiii au nevoie de ajutor special si jucarii scumpe ca sa isi dezvolte creativitatea

Ceea ce au cu adevarat nevoie copiii este o ingrijire adecvata si experiente noi. Aceste experiente nu trebuie sa fie scumpe. Vorbiti si cantati cu copiii. Faceti plimbari zilnice cu copiii si aratati-le lucrurile pe care le vedeti. Vizitati biblioteca si alegeti o carte cu un subiect nou. Daca petreceti timp suficient cu copiii si ii expuneti la lucruri noi mergeti pe drumul care ii ajuta
creierul sa se dezvolte (Da Vinci nu a avut nicio jucarie moderna la dispozitie si cu toate astea mintea lui s-ar fi putut lua la intrecere oricand cu cea a savantilor moderni)

In acelasi timp, sa nu suprastimulati copiii. Unii parinti sunt foarte preocupati de dezvoltarea creierului copiilor lor incat cumpara jucarii educative scumpe, jocuri video, flash card-uri, dar nu exista nici o dovada ca aceste jucarii, prin ele insele, vor face copilul mai inteligent. Prea multe experiente noi livrate in acelasi timp nu vor ajuta creierul in dezvoltarea
lui. Copilul are nevoie de timp pentru a procesa ce a invatat inainte de a fi expus la ceva nou.

Facebook Twitter Email

Comments are currently closed.