Blog Piticul Vesel

Articole utile, sfaturi si recomandari

Iti cere ajutorul la tema?

2D274905725236-today-kid-homework-140428.blocks_desktop_mediumAtunci cand ne amintim de temele pentru acasa, parca si pe noi ne ingrozeste ideea. Traditia insa a ramas, si copiii trebuie sa isi realizeze intr-un mod cat mai corect tema pentru ca rezultatele sa insemne “foarte bine”.

Atunci cand avem un copil demotivat, haideti sa vedem cum il putem sprijini sa isi faca tema cu placere si nu doar din obligatiae? Copilul incepe sa aiba propriile responsabilitati, mult mai multe la scoala decat atunci cand se ducea la gradinita. Copilul trebuie sa faca un prim pas inspre viata de adult, si anume, sa constientizeze ca “tema acasa” este de fapt o responsabilitate.

Activitatea este una independent, prin care se doreste ca rezultat consolidarea informatiilor achizitionate la scoala, dar si dobandirea abilitatilor necesare pentru satisfacerea unor sarcini, care presupun reguli, utilizarea cunostiintelor si a altor instrumente ce vin sa il sustina in satifacearea sarcinii (cautarea unor cuvinte in dictionare, utilizarea calculatorului, inscrierea la biblioteca, etc).

Din pacate, temele au devenit un instrument de notare a competentelor copilului /elev. Calificativul poate deveni un scop in sine, uitandu-se scopul real al “temelor pentru acasa”. Nu lasati copilul sa devin un vanator de “foarte bine”.

In acelasi timp, nu uitati ca activitatea este una pe care copilulu trebuie sa o indeplineasca de unul singur, sau cel mult cu ajutorul nostru, dar niciodata nu executati temele in locul lui.  Daca nu va convine ceva la sarcinile copillui, vorbiti mai degraba cu invatatorul.

Ajutati-l intr-un mod in care sa nu va implicati decat atunci cand are reala nevoie. Inainte de a se apuca de teme, copilul poate aduce un argument:”dar nu stiu sa fac acest exercitiu!”. Uneori este posibil chiar sa nu stie sa il rezolve, insa este foarte important sa discutam cu el despre acel exercitiu: ce anume il pune in dificultate, i se pare ca seamana cu un alt exercitiu pe care l-au rezolvat in clasa, cum crede el ca s-ar rezolva. Intrebarile ajutatoare il vor sustine pe copil sa isi dezvolte gandirea logica si sa isi gaseasca repere pentru rezolvarea exercitiului. Este important pentru el sa constate la final ca a reusit singur sa isi faca temele singur.

Puneti-i la indemana mijloace de informare: dictionare, albume, acces la internet. Dar este important sa invete sa le utilizeze. De aceea, atunci cand stati langa el pentru a-l sustine la efectuarea temelor, utilizati voi insiva aceste instrumente, chiar daca nu aveti nevoie de ele. “Trebuie sa faci o compunere despre scanciob. Hai sa vedem ce inseamna cuvantul” si va orientati spre dictionar, in mod fizic. “Cu ce litera incepe? Sa cautam cuvantul la S”. In felul acesta, insotind cuvintele de actiuni, instrumentalizati demersul in care trebuie sa intre copilul si il ajutati foarte mult.

Incet-incet, copilul va prinde incredere in ceea ce stie si in ceea ce poate face si va va solicita atunci cand are nevoie reala de dumneavoastra. Si nu uitati: temele lui sunt numai ale lui, si semnifica un exercitiu inspre dezvoltare, nu un carnet plin cu calificative “foarte bine”!

Facebook Twitter Email

Comments are currently closed.