Blog Piticul Vesel

Articole utile, sfaturi si recomandari

Sfaturi cheie pentru a hrani un mofturos

Exact cand credeai ca tocmai copilul tau este cel mai pretentios la mancare, si ca nu exista solutie in a-i diversifica meniul, afla ca majoritatea copiilor la varsta prescolara sunt mofturosi atunci cand vine vorba de ce gasesc in farfurie. De regula, cerintele lor devin mai rezonabile incepand de la 5, 6 ani. Cu totii stim situatia in care copiii nu vor sa manance legumele, se stramba la vederea unui aliment nou, rejectandu-l chiar inainte de a-l fi gustat, se impotmolesc dupa ce au gustat doar o lingura de ciorba, s.a.m.d. Sanatatea insa nu se mentine cu mofturi, si e ultima pe care am vrea sa o neglijam. Chiar daca pare extrem de greu, sta in puterea noastra sa obisnuim copilul cu o mare diversitate de mancaruri si alimente. Haideti sa aflam impreuna motivele pentru care cel mic e mofturos, si ce solutii am avea la indemana.

www.piticulvesel.ro

www.piticulvesel.ro

De regula, pe la varsta de 2 ani, copiii incep sa testeze limitele, atat ale lor cat si ale parintilor. Acesta este momentul in care apar mofturile la mancare. Desi poate abia au inceput sa stapaneasca limbajul, copiii vor spune un “Nu” raspicat atunci cand le este adusa o mancare noua. Cum parintilor nu le place rejectia, dupa ce aud negatia de cateva ori, nu se mai gandesc sa serveasca acel tip de mancare. Astfel cel mic invinge lupta argumentelor. Pentru a introduce un aliment nou copiilor, e nevoie de mai multe incercari si de rabdare. Incet incet, dupa ce se obisnuiesc cu aspectul, textura, aroma si gustul, copiii vor introduce noua mancare la categoria de alimente familiare.

Unii prescolari au probleme in a mesteca si a inghiti corect, astfel ca e nevoie sa fim atenti la ce alimente le oferim pentru a nu le ingreuna procesul de invatare. E preferabil sa le dam alimente bogate in carbohidrati, crocante, acestea fiind usor de mancat si avand o singura textura. Ii putem ajuta oricand prin a le da explicatii despre fiecare aliment cu probleme. De pilda, cand ii vom da un mar, putem sa lovim fructul de masa si sa afirmam ca e tare, pentru ca cel mic sa inteleaga ca este nevoie ca dintii lui sa exercite multa presiune in procesul de masticatie pentru a birui alimentul.

Uneori ne chinuim degeaba sa introducem ceva nou in alimentatie, cand poate copilul este satul. Daca a consumat sucuri sau snacks-uri, acesta va sari peste ora mesei. Incercati pe cat posibil sa serviti cat mai putine snacks-uri sau rontaieli, sau chiar sa le inlocuiti cu mancarea ramasa (mazarea, morcovii).

E necesar sa avem o strategie bine gandita pentru a birui in lupta cu mofturile la masa ale copiilor. Haideti sa fim atenti la acesti factori, care cu siguranta ar putea interveni, stricand apetitul celor mici:

*Televizorul pornit inseamna pentru copii hiperactivitate, astfel ca e mica probabilitatea sa vrea sa incerce un aliment nou.

*Contextul la masa face diferenta! Cand intreaga familie serveste masa impreuna, si toti mananca aceeasi mancare, copilului ii va fi foarte usor sa se relaxeze si sa manance si el. Copilul care mananca singur poate deveni anxios, dezvoltand comportamente de tip evitativ la masa.

Modelul pe care il setam ca parinti conteaza in comportamentul ulterior al copiilor. Sa gustam cu pofta din fiecare aliment, pentru a le arata cu sinceritate ca pot face si ei la fel, cu incredere. Copiii isi dau seama dupa expresia fetei noastre daca vrem sa ii pacalim, sau daca mancarea este intr-adevar buna.

www.piticulvesel.ro

www.piticulvesel.ro

Desertul folosit ca recompensa pentru mancatul legumelor nu e intotdeauna cea mai buna strategie. Daca oricum intentionati sa serviti si ceva dulce, desertul poate fi dat oricand in timpul mesei, nu in mod obligatoriu la sfarsit, pentru ca cel mic sa nu inteleaga mesajul gresit.

In cazul unui aliment pe care copilul pare sa il deteste, ne putem folosi creativitatea si sa incercam o prezentare mai haioasa. Aranjati pe farfurie alimentul/legumele intr-un mod creativ, construind un chip sau un omulet. Veti fi surprinsi de receptivitatea copiilor atunci cand vorbiti pe limbajul lor.

Lasati-l sa aleaga singur ce alimente vrea sa consume, implicati-l in procesul de alegere, la cumparaturi. Daca cel mic face mofturi ca nu vrea sa auda de un anumit tip de legume, luati-l cu voi la piata, si lasati-l sa aleaga dupa propriile criterii. Daca detesta legumele verzi, poate va alege morcovi sau rosii.

Zaharul este un ingredient preferat de majoritatea copiilor, insa ceea ce noi trebuie sa stim e ca le provoaca in primul rand o stare de hiperactivitate, precum si o falsa senzatie de satietate. E necesar sa tinem sub control dulciurile si sa le inlocuim pe cat posibil cu alimente natural dulci, sarace in calorii, precum untul de arahide, migdalele, ananasul, s.a.m.d.

Masa trebuie sa fie o experienta cat mai relaxanta, cat mai placuta. Aici puteti alege cele mai dragute si comode accesorii pentru masa, precum scaune de masa, farfurii, tacamuri, bavete.

Va invitam sa incercati noile sfaturi si sa va bucurati de schimbare. Si nu uitati: cheia inspre o alimentatie sanatoasa consta in moderatie.

www.piticulvesel.ro

www.piticulvesel.ro

Facebook Twitter Email

Comments are currently closed.